Ο Υπουργός Πολιτισμού της Ουκρανίας παρακολούθησε, όπως φαίνεται από τις διαμαρτυρίες του, το Emily in Paris και είχε να πει πολλά και διάφορα. Και όχι άδικα!

Ο Oleksandr Tkachenko μοιράστηκε την απογοήτευσή του για τον “προσβλητικό τρόπο” με τον οποίο απεικονίζεται η Petra, μια Ουκρανή γυναίκα, στην δεύτερη σεζόν της σειράς που έκανε πρεμιέρα στο Netflix τον Δεκέμβριο.

Τι έχει συμβεί ακριβώς;

Σε αυτήν την δεύτερη σεζόν, η πρωταγωνίστρια Emily, αντιμετωπίζει προβλήματα, τόσο στον εργασιακό της χώρο, όσο και στην προσωπική της ζωή επειδή δεν γνωρίζει καθόλου την γαλλική γλώσσα. Για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα, αποφασίζει να πάρει μαθήματα γαλλικών. Εκεί γνωρίζει τον Alfie, τον Βρετανό κούκλο με τον οποίο ξεκινάει ένα δειλό νταλαβέρι. Γνωρίζει όμως και την Petra, μια Ουκρανή κοπέλα με την οποία κάθεται στο ίδιο θρανίο και αναπτύσσεται μεταξύ τους μια κάποια φιλική σχέση. Την Petra υποδύεται η ηθοποιός Daria Panchenko.

Η σχέση τους όμως δεν θα πάει μακριά, καθώς η Petra κλέβει χωρίς κανέναν ενδοιασμό διάφορα ρούχα και αξεσουάρ από ένα τοπικό πολυκατάστημα, ενώ την προτρέπει να κάνει κι εκείνη το ίδιο, πριν βγουν τρέχοντας στους δρόμους του Παρισιού. Ο χαρακτήρας που κλέβει δεν είναι Γαλλίδα, ούτε Αμερικανίδα, είναι ένα πρόσωπο από μια χώρα της Ανατολικής Ευρώπης και αυτό είναι φυσικά ένα καραμπινάτο στερεότυπο που θα μπορούσε να έχει εύκολα αποφευχθεί.

“Απαράδεκτο και προσβλητικό”

Ο κύριος Tkachenko λοιπόν είχε να πει τα εξής:

“Στο “Emily in Paris”, έχουμε μια καρικατούρα μιας γυναίκας από την Ουκρανία, πράγμα απαράδεκτο. Είναι επίσης εξαιρετικά προσβλητικό. Έτσι θα τις βλέπουν τις γυναίκες από την Ουκρανία στο εξωτερικό; Ως άτομα που κλέβουν, που θέλουν να τα πάρουν όλα τσάμπα, που φοβούνται μην τις απελάσουν; Αυτό είναι τελείως λάθος.” έγραψε σε μια ανάρτησή του στο επίσημο κανάλι του στο Telegram, δύο μέρες μετά την προβολή της νέας σεζόν.

Είπε μάλιστα ότι ενώ είχε βρει την πρώτη σεζόν της σειράς “μια καλή ψυχαγωγική σειρά”, έχει τώρα “μερικά σχόλια” να κάνει σχετικά.

“Το Netflix γνωρίζει καλά την Ουκρανία, μιας και πολλές σκηνές της ταινίας “The Last Mercenary”, από τους υποτιθέμενους δρόμους του Παρισιού, γυρίστηκαν στο Κίεβο.

‘Επιπρόσθετα, με την αύξηση της δημοτικότητας της κουλτούρας μας, τόσο οι Ευρωπαίοι, όσο και οι Αμερικανοί έχουν ακουστά τους καλλιτέχνες μας και πολλά περισσότερα. Ξέρουν τουλάχιστον τον συνθέτη Oksana Lyniv, την τενίστρια Elina Svitolina, την τραγουδίστρια Jamala, την σχεδιάστρια Vita Kin. Αυτό όπως φαίνεται δεν είναι αρκετό κι έτσι θα πρέπει να συνεχίσουμε να πολεμάμε τα στερεότυπα. Στις δεκαετίες του ’90 και του 2000, οι Ουκρανοί απεικονίζονταν κυρίως ως γκάνγκστερ, αυτό όμως έχει αλλάξει με τα χρόνια.”

Η σειρά αυτή βεβαίως δεν είναι η πρώτη φορά που κατηγορείται για κλισέ σε σχέση με τα εθνικά χαρακτηριστικά. Οι ίδιοι οι Γάλλοι είχαν καυτηριάσει την πρώτη σεζόν για τον στερεοτυπικό τρόπο με τον οποίο παρουσίαζε το Παρίσι και τους ανθρώπους του. Στην νέα σεζόν αυτό συνεχίζεται χωρίς να γίνεται εμφανής κάποια προσπάθεια βελτίωσης και το σενάριο βρήκε τρόπο να προσβάλει και τους Ουκρανούς αλλά και τους Άγγλους. Πολλοί Βρετανοί διαμαρτυρήθηκαν για την απεικόνιση του χαρακτήρα που είναι ένας στερεοτυπικός Άγγλος που δεν ενδιαφέρεται να γνωρίσει την πόλη, είναι γκρινιάρης και πηγαίνει μόνο στην παμπ για να πιεί μπύρες.

Παρόλα αυτά βέβαια, είδαν την πρώτη σεζόν του “Emily in Paris” 58 εκατομμύρια νοικοκυριά τις πρώτες τέσσερις εβδομάδες προβολής του και ήταν η πιο δημοφιλής σειρά της πλατφόρμας για το 2020, γεγονός που κάνει την εμφάνιση τόσων στερεότυπων ακόμα πιο σοβαρή υπόθεση, καθώς όσο περισσότερα μάτια την είδαν, σε τόσους περισσότερους ανθρώπους έχουν εντυπωθεί τα στερεότυπα αυτά. Μια πλατφόρμα σαν το Netflix θα έπρεπε να είναι πιο προσεκτική.

@oneofusgr

If you're here, you're one of us!