Οι υστερικές αγορές ή αλλιώς αγορές υπό το κράτος του πανικού, δεν είναι κάτι ξένο στις σύγχρονες κοινωνίες της αφθονίας των υλικών αγαθών και προϊόντων. Έρχονται από παλιά και δεν είναι αδικαιολόγητες. Η ιδέα του να χρειαστεί να μείνουμε κλεισμένοι στα σπίτια μας χωρίς τα βασικά και απαραίτητα προϊόντα είναι κάτι που μας τρομάζει και μας στέλνει άρον άρον στο σούπερ μάρκετ της γειτονιάς μας, στο φαρμακείο ή σε όποιο άλλο κατάστημα μπορεί να μας προσφέρει όλα όσα νομίζουμε ότι μας είναι απαραίτητα.

Η πανδημία του Covid-19 έχει προκαλέσει τόσους αγοραστικούς πανικούς παγκόσμια, που αγορές κλονίστηκαν, προϊόντα εξαντλήθηκαν σε ριπή οφθαλμού και καταστήματα αναγκάστηκαν να τροποποιήσουν τον τρόπο λειτουργίας τους για ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις των μαινόμενων πελατών τους.

Η τρέλα ξεκίνησε με τα αντισηπτικά διαλύματα και τα σαπούνια, εξαπλώθηκε στις χειρουργικές μάσκες με ταχύτητα αστραπής και εξάντλησε σχεδόν τα παγκόσμια αποθέματα αλευριού και μαγιάς.

Όπως αποδεικνύεται από πολλές έρευνες που έχουν γίνει σχετικά, μετά την έναρξη της πανδημίας, οι λόγοι για τους οποίους αυτό το φαινόμενο πήρε τόσο μεγάλες διαστάσεις είναι ο φόβος, τα ζωώδη μας ένστικτα και η κοινωνική πίεση.

Η ζήτηση φυσικά εκτόξευσε τις τιμές σε πολλές περιπτώσεις με βασική και κύρια ευκαιρία αισχροκέρδειας τις χειρουργικές μάσκες που έφτασαν στην αρχή των lockdown να πωλούνται έως και 100$ σε ηλεκτρονικές πλατφόρμες αγορών.

Ποια ήταν λοιπόν τα αγαθά των οποίων οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατακόρυφα σε αυτήν την περίοδο των δύο ετών;

Το χαρτί τουαλέτας

Το Νο 1 ζητούμενο ήταν το χαρτί τουαλέτας που για αρκετό καιρό εξαφανίστηκε από τα ράφια πολλών καταστημάτων παγκόσμια.

Τα αντισηπτικά διαλύματα

Τα αντισηπτικά δεν ήταν είδος που χρησιμοποιούνταν ιδιαίτερα από κανέναν μας. Ξαφνικά έγιναν περιζήτητα και μπορούσες να πληρώσεις πολλά λεφτά για να αποκτήσεις ένα μπουκάλι.

Αντισηπτικά καθαριστικά μαντηλάκια

Για τους ίδιους λόγους με τα υγρά αντισηπτικά. Το ίδιο ίσχυσε για μεγάλο διάστημα και με τα αντισηπτικά σπρέι για τις επιφάνειες, ενώ πολλοί από εμάς έφτιαχναν τα δικά τους, από νερό και χλωρίνη στο σπίτι λόγω έλλειψης.

Χειροπετσέτες

Όταν έγινε σαφές από τους οργανισμούς υγείας των χωρών ότι είναι καλύτερα να σκουπίζουμε τα χέρια μας με πετσέτες μιας χρήσης, αυτές έγιναν σπάνιο είδος στα ράφια, ώσπου να ισορροπήσουν και πάλι οι αγορές.

Τα αντισηπτικά σαπούνια

Χαμός γινόταν για ένα μπουκαλάκι Dettol σαπούνι σε πολλά σούπερ μάρκετ ώσπου να καταλάβουμε ότι δεν χρειαζόμαστε από τέσσερα μπουκάλια έκαστος για να την βγάλουμε πέρα.

Οι πάνες

Το να κλειστείς στο σπίτι με μικρά παιδιά ή μωρά ένα μεγάλο ζόρι, όμως άλλο ζόρι είναι το να κλειστείς στο σπίτι με μωρά παιδιά, χωρίς πάνες. Απολύτως δικαιολογημένος ο πανικός.

Θερμόμετρα

Υπήρξαν κάποιες περιπτώσεις στην διάρκεια του πρώτου lockdown που εμφανίστηκαν ελλείψεις σε ηλεκτρονικά θερμόμετρα και όχι άδικα.

Φίλτρα νερού

Ίσως όχι στην πατρίδα μας, παγκόσμια όμως υπήρξε μια τάση να αγοράζουν οι καταναλωτές φίλτρα νερού καθώς τα εμφιαλωμένα νερά τελείωναν από τα ράφια.

Επιτραπέζια παιχνίδια

Αν και δεν παρατηρήθηκε έλλειψη σε επιτραπέζια παιχνίδια, η άνοδος των πωλήσεών τους υπήρξε σημαντική καθώς οι άνθρωποι έψαχναν να βρουν τρόπους να περάσουν τις ατελείωτες ώρες του εγκλεισμού στο σπίτι.

Αλεύρι

Το αλεύρι έγινε ένα από τα πιο δυσεύρετα προϊόντα στην διάρκεια των πρώτων lockdown καθώς όλοι σχεδόν αρχίσαμε να φτιάχνουμε ψωμιά και κέικ για να περάσουμε τις ώρες μας. Στο επόμενο lockdown το ρίξαμε στην γυμναστική για να χάσουμε τα παραπανίσια κιλά του πρώτου.

Μαγιά

Που να το φανταζόταν η μαγιά ότι θα γινόταν κάποτε τόσο πολύ της μόδας. Μέχρι την έλευση του Covid-19 στις ζωές μας, λίγοι από εμάς γνώριζαν την ύπαρξή της και το τι προσφέρει στα προϊόντα ζύμης. Έγινε ξαφνικά trend και χάθηκε από τα ράφια για αρκετό διάστημα.

Οι βαφές μαλλιών

Είδαν κι αυτές μέρες δόξας όσο τα κομμωτήρια ήταν κλειστά. Ο κόσμος έβαφε τα μαλλιά του στο σπίτι και τα αποθέματα των εταιριών μειώθηκαν σημαντικά.

Loungewear

Δεν υπήρξε έλλειψη, η παραγκωνισμένη όμως αυτή κατηγορία ρούχων από την οποία είχαμε όλοι μας ένα δυο συνολάκια σπιτιού, έγινε απαραίτητη καθώς αποτέλεσε για πολύ καιρό την αποκλειστική μας ενδυμασία.

Εκτυπωτές και Webcams

Η τηλεκπαίδευση και η τηλεργασία έκαναν την ζήτηση να ανέβη στα ουράνια για τις δύο αυτές περιφερειακές συσκευές των ηλεκτρονικών υπολογιστών.

Laptops και tablets

Για τους ίδιους ακριβώς λόγους, κάθε νοικοκυριό με εργαζόμενους ή παιδιά χρειάστηκε να ψωνίσει κάποιο ή όλα από τα παραπάνω είδη. Άνθιση γνώρισε και η αγορά εκτυπωτών