Ας είμαστε ειλικρινείς. Όσο κι αν θέλουμε να πιστεύουμε ότι έχουμε προχωρήσει σε κάποια πράγματα, η μεγάλη πλειοψηφία των εταιρειών προμοτάρουν τα προϊόντα τους αποκλειστικά σε cis άτομα ή σε συγκεκριμένο φύλο. Ακόμα κι αν δεν χρησιμοποιούνται μόνο από αυτά. 

Είναι, λοιπόν, ιδιαίτερα ελπιδοφόρο να βλέπουμε κάποιους να κάνουν τη διαφορά. Η June, μία εταιρεία sustainable προϊόντων περιόδου την έκανε πριν μερικούς μήνες. Αναζητούσε diverse μοντέλα για τις διαφημίσεις της. Αυτό σήμαινε cis γυναίκες διαφορετικών σωματότυπων και εθνικοτήτων. Σήμαινε, όμως, και τρανς άντρες. 

Και για να σου λύσουμε με τη μία την πιθανή απορία. Ναι, κάποιοι τρανς άντρες έχουν περίοδο. Σε ορισμένες περιπτώσεις δεν σταματά ποτέ. Σε άλλες η τεστοστερόνη την σταματά για ένα διάστημα, αλλά η αλλαγή θεραπείας μπορεί να την επαναφέρει. Ο μόνος σίγουρος τρόπος να απαλλαχτούν από αυτήν 100% είναι να προβούν σε υστερεκτομή, να αφαιρέσουν χειρουργικά, δηλαδή, τη μήτρα τους. Όχι, για διαφορετικούς λόγους, η συγκεκριμένη εγχείρηση δεν είναι στάνταρ διαδικασία για όλους τους τρανς άντρες.  

Ο Skylar Swift και η διαφήμιση για κύπελλο περιόδου 

Ο Skylar Swift είναι παράδειγμα τρανς άντρα που συνεχίζει να έχει περίοδο. Δεν του “κόπηκε” ποτέ, μόνο του μειώθηκε και τα συμπτώματά της έγιναν περισσότερο υποφερτά. Ωστόσο, όπως αρκετοί τρανς άντρες, νιώθει ως καταναγκαστικό θηλυκό στοιχείο την περίοδο και γι’ αυτό μέσα στον επόμενο χρόνο σκοπεύει να προβεί σε υστερεκτομή.  

Ο Swift είναι καλλιτέχνης και μοντέλο, γι’ αυτό απάντησε αμέσως στην αγγελία της June. Προς έκπληξή του, ανακάλυψε ότι η εταιρεία δεν αποσκοπούσε στο να τραβήξει το LGBTQI+ κοινό, μέσω μίας διαφήμισης με πολλά diverse άτομα, ανάμεσά τους και έναν τρανς άντρα. Ήθελε πραγματικά να περάσει στις cis γυναίκες το μήνυμα ότι, εκτός από αυτές, υπάρχουν και οι τρανς άντρες που έχουν ανάγκη τα ίδια “βοηθήματα” περιόδου. Έτσι, ο Swift δεν συμπεριλήφθηκε σε μία γενική διαφήμιση, αλλά φωτογραφήθηκε μόνος του ως ένα από τα κεντρικά πρόσωπα της June.  

Στην τελική διαφημιστική φωτογραφία, τον βλέπουμε μπροστά από ένα γκρι φόντο να χαμογελάει και να κρατάει ένα κύπελλο περιόδου. Όπως ο ίδιος ανέφερε στο Salty, έφυγε από τη φωτογράφιση ευχαριστημένος, αλλά χωρίς να πιστεύει ότι έχει γίνει κάτι τρομερά σημαντικό. Αυτό άλλαξε μόλις η διαφήμιση κυκλοφόρησε. Το αρχικό post (η φωτογραφία κατέβηκε και ανέβηκε ξανά) ξεπέρασε τα 10.000 likes, την στιγμή που οι άλλες φωτογραφίες της καμπάνιας είχαν φτάσει τα 2.000 μάξιμουμ.  

Η δημοσίευση γέμισε με θετικά σχόλια. Τόσο από τρανς άντρες, που ευχαριστούσαν εταιρεία και μοντέλο που τους έκαναν να αισθανθούν ότι συμπεριλαμβάνονται. Όσο και από cis γυναίκες, που είτε “καλωσόρισαν” τον Swift, είτε ευχαριστούσαν αυτόν και την June, που τους ενημέρωσαν πάνω σε ένα θέμα για το οποίο δεν γνώριζαν πολλά. Ενημέρωση, η οποία προέκυψε και από τη συνέντευξη που ανέβασε η June με τον Swift να μιλάει για την εμπειρία της περιόδου όταν είσαι τρανς άντρας. 

Τα τρανσφοβικά σχόλια 

Τα σχόλια ήταν στις μεγάλη τους πλειοψηφία θετικά. Ανάμεσά τους, όμως, δεν άργησαν να φανούν και αυτά που προέρχονταν από cis συντηρητικές γυναίκες, από TERF (ριζοσπαστικές φεμινίστριες που αποκλείουν τους/τις τρανς) και νεοναζιστές. Και για να τα πάρουμε με τη σειρά, από τις πρώτες ήρθαν σχόλια τύπου “ο θεός μισεί αυτό που έκανες στο σώμα σου” και “είσαι γυναίκα ό,τι κι αν κάνεις”. Οι ίδιες αναφέρθηκαν σε αυτόν και ως “πράγμα” και ως “επιστημονικό πείραμα”. 

Στη συνέχεια, οι TERF ήρθαν με τη λίγο πολύ συνηθισμένη ρητορική τους. Κατηγόρησαν τον Swift και την εταιρεία ουσιαστικά ότι τους κλέβουν το μονοπώλιο αναφορικά με την περίοδο. Ένα μονοπώλιο, το οποίο στην πραγματικότητα υπάρχει μόνο πλασματικά και στον χώρο της διαφήμισης, μιας και τρανς άντρες έχουν κανονικά περίοδο. Μία από αυτές σχολίασε ότι επειδή πλειοψηφικά οι cis γυναίκες έχουν περίοδο, μόνο εκείνες θα έπρεπε να είναι τα πρόσωπα των σχετικών με αυτήν προϊόντων. Κάποιες, μάλιστα, θεώρησαν ότι είναι τρανς γυναίκα και του απηύθυναν τρανσφοβικά σχόλια, όπως ότι ποτέ δεν θα γίνει πραγματική γυναίκα. 

Τα σχόλια νεοναζιστών 

Εκτός από τρανς, ο Swift έχει και μεικτή καταγωγή από τη Μέση Ανατολή, αφού είναι Εβραίος και Αλγερινός. Πρακτικά δεν υπάρχει τίποτα στην εμφάνισή του να το προδίδει αυτό, ούτε ο ίδιος το αναφέρει στα social media του. Ωστόσο, με κάποιον τρόπο, νεοναζιστές που έπεσαν πάνω στη διαφήμιση το κατάλαβαν και ξεκίνησαν μία ρατσιστική επίθεση εναντίον του, σε ορισμένες περιπτώσεις αναμειγμένη με τρανσφοβικά σχόλια. Χαρακτηριστικότερο ίσως είναι εκείνο που έγραφε: “Αυτή είναι μία πολύ κακή προσπάθεια να παραστήσεις τον άντρα. Ωστόσο, αυτή πιθανώς έχει περισσότερη τεστοστερόνη μέσα στο σώμα της από τον μέσο Εβραίο άντρα”.  

Κάποιοι επίσης σχολίασαν ότι η εταιρεία περνάει τόσο “κακά” μηνύματα, γιατί την έχουν Εβραίοι. Βέβαια, η ιδιοκτήτρια της δεν είναι πράγματι Εβραία. Έχει μόνο καταγωγή από τη Μέση Ανατολή. 

Για τον Swift, όπως ανέφερε, το χειρότερο με τους νεοναζιστές κάτω από το post δεν ήταν αυτά που έγραφαν. Το χειρότερο είναι ότι όταν ανέφερε τα σχόλια τους στο Instagram, η εφαρμογή δεν διέγραφε ούτε αυτά ούτε τους λογαριασμούς και του απαντούσε ότι δεν υπάρχει παραβίαση των κανόνων της. Το Instagram δεν έριξε τους λογαριασμούς ούτε όταν περισσότερα άτομα, μετά από παράκληση του Swift, άρχισαν να κάνουν αναφορά. Ο λόγος που επέμενε δεν ήταν γιατί δεν ήθελε εκείνος να τα βλέπει, αλλά διότι ήθελε να προφυλάξει άλλα τρανς ή μη λευκά άτομα από το να τα δουν. 

Το τελικό αποτέλεσμα της διαφήμισης  

Παρά τις τρανσφοβικές και ρατσιστικές επιθέσεις, ο Swift θεώρησε το αποτέλεσμα της διαφήμισης θετικό. Και εμείς θα συμφωνήσουμε μαζί του για όλους τους λόγους που και εκείνος καταγράφει. Πολλά τρανς άτομα ένιωσαν λιγότερο αποκλεισμένα από προϊόντα και θέματα που τα αφορούν. Αρκετά cis άτομα ανακάλυψαν και κατανόησαν καλύτερα ένα κομμάτι της βιολογίας των τρανς αντρών. Ο Swift σχολιάζει ότι αρκετοί από αυτούς που του επιτέθηκαν, όταν τους εξήγησε κάποια πράγματα ο ίδιος, έδειξαν να καταλαβαίνουν και ζήτησαν συγγνώμη. Και ο ίδιος είδε πολλούς ανθρώπους, τρανς και μη, να τον στηρίζουν.  

@oneofusgr

If you're here, you're one of us!