Χθες το βράδυ 28 Νοέμβρη, o σχεδιαστής και πρωτοπόρος Virgil Abloh έφυγε από την ζωή. Η ανακοίνωση έγινε μέσα από τoν Instagram λογαριασμό του σχεδιαστή ενώ στην συνέχεια επιβεβαιώθηκε και από τον όμιλο LVMH στον οποίο άνηκε.  Σύμφωνα με την άνακοίνωση, ο Abloh απεβίωσε από μια σπάνια και επιθετική μορφή καρκίνου, από καρδιακό αγγειοσάρκωμα, ασθένεια με την οποία πάλευε κεκλεισμένων των θυρών εδώ και δύο περίπου χρόνια. Από την πρώτη διάγνωση το 2019 ως και πολύ πρόσφατα, ο σχεδιαστής έκανε μεγάλη προσπάθεια να καταπολεμήσει την ασθένεια, αφού σύμφωνα με την ανακοίνωση, κατά την διάρκεια των δυο περασμένων χρόνων υποβλήθηκε σε πολλαπλές αρκετά παρεμβατικές και δύσκολες θεραπείες.

 

Από χθες το βράδυ ο κόσμος της μόδας αλλά και της τέχνης θρηνεί αυτή την απώλεια, για αυτόν τον δεξιοτέχνη πιονιέρο της τελευταίας δεκαετίας, και ευφυή πολυπράγμων, που μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα κατάφερε να αφήσει ένα πολύ σημαντικό στίγμα, και να κερδίσει τον τίτλο του Karl Lagerfeld της γενιάς του. Για να τιμήσουμε κι εμείς λοιπόν σήμερα αυτόν τον πολύ σημαντικό καλλιτέχνη, που έφυγε πολύ πρόωρα, μαζέψαμε τα πέντε σημαντικότερα facts της πορείας του, επαγγελαμτικά και μη, για τα οποία αξίζει να τον θυμόμαστε.

 

Ιδιαίτερο Ξεκίνημα

Με πτυχίο Πολιτικού Μηχανικού και μεταπτυχιακό στην Αρχιτεκτονική, η είσοδος του Virgil Abloh στον κόσμο της μόδας ήταν μάλλον ανορθόδοξη. Η πρώτη φορά που τράβηξε την προσοχή για τις στιλιστικές του δυνατότες ήταν όταν ανέλαβε την θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή για λογαριασμό του Kanye West, ενώ στην συνέχεια εξέλιξε το fashion CV κάνοντας πρακτική στον οίκο Fendi. Δυο χρόνια μετά, το 2013, ίδρυσε το δικό του brand που όλοι ξέρουμε και πολλοί αγαπάμε σήμερα, το Off-White, αλλάζοντας μια για πάντα την σκηνή του street-wear, και καθιερώνοντας στην mainstream αγορά τον όρο luxury-street.

 

Ακόμα πιο ψηλά

Πέντε χρόνια μετά, και έπειτα από μια εξαιρετικά επιτυχημένη και συνεχώς εξελισσόμενη πορεία με το Off-White, ο Abloh διορίστηκε καλλιτεχνικός διευθυντής της ανδρικής σειράς του οίκου Louis Vuitton, γεγονός που τον κατέστησε τον πρώτο Μαύρο άντρα που τίθεται επικεφαλής σε έναν οίκο τέτοιου βεληνεκούς. Προς τιμήν του επίσης είναι η εντυπωσιακή άνοδος του οίκου τόσο εμπορικά όσο και στις γνώμες των σαλονιών της μόδας από την άφιξή του.

 

Η μόδα σαν μέρος του όλου

Στον πυρήνα της δουλειάς και της ιδιοσυγκρασίας του Virgil Abloh ήταν η έννοια της κοινότητας. Γι’ αυτόν ήταν πιο σημαντικό να καλλιεργήσει το αίσθημα του ανήκειν μεταξύ των συνεργατών του αλλά και των πελατών του, και λιγότερο οι συνεχόμενα αυξανόμενες πωλήσεις. Και βέβαια μέσα από αυτή την πιο ανθρώπινη προσέγγιση που εμπνέει εγγύτητα και κατ’ επέκταση εμπιστοσύνη στον καταναλωτή, ήρθαν και τα ανάλογα κέρδη. Όμως για τον Abloh ήταν εξ’ αρχής πιο σημαντικό να ξεκινήσει έναν διάλογο για και με την κοινωνία, με όχημα την μόδα, και στόχο την συλλογική μας πρόοδο. Όπως είχε άλλωστε πει στην περιβόητη έκτοτε δήλωσή του το 2018, “εγώ δεν είμαι σχεδιαστής”.

 

Προσφορά στην Μαύρη Κοινότητα

Άλλο ένα στοιχείο για το οποίο αξίζει να θαυμάζουμε τον Abloh είναι η προσφορά του στους δημιουργούς τη Μαύρης κοινότητας, τους οποίους με το που απέκτησε ένα σχετικό εκτόπισμα στην βιομηχανία έσπευσε να στηρίξει, τόσο οικονομικά, όσο και πρακτικά. Συγκεκριμένα, το 2020 ίδρυσε το Post-Modern” Scholarship Fund, ένα πρόγραμμα υποτροφιών αποκλειστικά για Μαύρους δημιουργούς, που μάλιστα την πρώτη κιόλας χρονιά συγκέντρωσε 1 εκατομύριο δολάρια. Παράλληλα φρόντιζε να αφιερώνει τον δυσεύρετο χρόνο του σε Μαύρους νέους σχεδιαστές κάνοντάς τους προσωπικό mentoring, και μεταξύ αυτών που είχαν αυτή την τύχη είναι και ο Samuel Ross, του πλέον αναγνωρισμένου brand A-Cold-Wall.

 

 

“Τhree percent”

Ένα από τα βασικότερα συστατικά της επιτυχίας του Abloh αποτέλεσε σίγουρα το μαρκετίστικο δαιμόνιό του, και το οποίο πάντα φρόντιζε να εξελίσσει. Άλλωστε χάρη σε αυτό αποτελεί σήμερα έναν από τους μεγαλύτερους πρωτοπόρους της μόδας. Κάτι ακόμα που ο ίδιος επινόησε σαν τον χρυσό κανόνα του marketing σε ότι αφορά το design, είναι η μέθοδος “three percent”. Τί σημαίνει αυτό; Ότι για να πετύχει ένα προϊόν εμπορικά πρέπει να βρεις την σωστή ισορροπία μεταξύ του παλιού και οικείου, και του νέου και φρέσκου. Για να το καταφέρεις αυτό, όπως έλεγε ο σχεδιαστής, χρειάζεται να “αλλάξεις” ένα πχ. παπούτσι από το τελευταίο μοντέλο μόνο κατά 3%.

 

 

Η αλήθεια είναι πως ό,τι και να πούμε για τον Virgil Abloh και την επαγγελματική του πορεία, θα είναι λίγο, δεδομένης της αναγνωρισιμότητας και της επιτυχίας που σημείωσε μέσα σε ελάχιστα χρόνια. Κάτι για το οποίο ωστόσο επίσης φαίνεται να ξεχώριζε ο καλλιτέχνης ήταν για το ήθος του και για την “ανοιχτωσία” του. Για να κλείσουμε λοιπόν, θα παραθέσουμε τα λόγια του Alexandre Arnault, συνιδιοκτήτη του ομίλου LVMH, και προσωπικού του φίλου, ο οποίος τον χαιρέτησε μέσα από ένα post.

 

 

“O Virgil Abloh είναι η πεμπτουσία της σύγχρονης δημιουργικότητας. Ήταν πάντα μεγάλο προνόμιο να δουλεύω με αυτόν και έμενα πάντα άφωνος με τις τόσες πρωτοποριακές πάντα στην κόψη του ξυραφιού ιδέες του. Σε προσωπικό επίπεδο, ήταν αγαπημένος φίλος μου, πάντα μου έδινε τις πιο πολύτιμες συμβουλές, και είχει πάντα δίκιο. Σ’ ευχαριστώ για όλα όσα έφερες στον κόσμο Virgil. Οι σκέψεις μου είναι στην οικογένειά του και στους αγαπημένους του”.