Για κάποιον λόγο, πολλοί διάσημοι, παρά τα εκατομμύρια, που έχουν, αποφασίζουν να ζητήσουν από τους fans τους να δουλέψουν ουσιαστικά τζάμπα γι’ αυτούς. Πρόσφατο παράδειγμα ήταν μία φωτογράφιση της Madonna, στην οποία η ίδια αποκάλυψε ότι η δημιουργική ομάδα δεν πληρώθηκε τίποτα. Τώρα, στο στόχαστρο μπαίνει η Billie Eilish. 

Η καλλιτέχνης έχει net worth 53 εκατομμύρια δολάρια, ποσό που την έκανε και το νεότερο άτομο, που μπήκε ποτέ στη λίστα του Forbes με τους 100 πιο καλοπληρωμένους διάσημους. Ωστόσο, αποφάσισε τα προϊόντα της νέας της παγκόσμιας περιοδείας, Happier Than Ever, να μην τα αναθέσει σε καλλιτέχνες, τους οποίους θα πληρώσει. Μετέτρεψε την όλη διαδικασία σε διαγωνισμό, μαζί με την Adobe, καλώντας τους fans της να σχεδιάσουν εκείνοι για την περιοδεία, να ανεβάσουν τη δουλειά τους στο hashtag #BillieXAdobe και εκείνη να αποφασίσει ποιο είναι το αγαπημένο της σχέδιο. 

Φαινομενικά, δεν υπάρχει κάτι κακό στο παραπάνω. Ο νικητής θα δει τη δουλειά στο επίσημο t-shirt της περιοδείας, θα πάρει 10.000 δολάρια, δύο εισιτήρια για μία από τις συναυλίες συν τα ταξιδιωτικά έξοδα, το σχέδιο του θα εμφανίζεται στην σκηνή πριν τις συναυλίες και θα λάβει συνδρομή ενός χρόνο για το Adobe Creative Cloud. Μάλιστα, και οι δέκα επόμενοι καλύτεροι θα επιβραβευτούν με 1.000 δολάρια, δύο εισιτήρια συν τα ταξιδιωτικά έξοδα, το σχέδιο τους στην σκηνή πριν τις συναυλίες και έναν χρόνο συνδρομής στο Adobe Creative Cloud. 

Όπως είπαμε, φαινομενικά δεν υπάρχει κάτι κακό. Μόνο φαινομενικά, όμως. Δύο είναι τα βασικά προβλήματα. Αρχικά, η δουλειά του νικητή θα μετατραπεί άμεσα σε εμπόρευμα. Ένα μέσο t-shirt της Eilish κοστίζει τουλάχιστον 50 δολάρια. Τα 10.000 δολάρια, λοιπόν, που εκείνος θα πάρει αντιστοιχούν μόλις στην πώληση 200 t-shirts. Βάσει λογικής, ωστόσο, θα πουληθούν σίγουρα χιλιάδες από αυτά. Τόσο στις 33 συναυλίες, με χιλιάδες άτομα να παρευρίσκονται στην κάθε μία, όσο και online από κάποιους από τους 99,7 εκατομμύρια ακολούθους της Eilish. Με άλλα λόγια, ο νικητής του διαγωνισμού θα πάρει ψίχουλα μπροστά σε αυτά, που θα βγάλει η Eilish και οι παραγωγοί της περιοδείας από τη δουλειά του.

Και δεν είναι καν μόνο αυτό. Δυνητικά όλοι οι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό μπορεί να βρεθούν ακόμα περισσότερο ζημιωμένοι, ακόμα κι αν το σχέδιο τους δεν μπήκε καν στα δέκα επόμενα καλύτερα. Πώς; Μία από τις υποσημειώσεις των όρων του διαγωνισμού ξεκαθαρίζει ότι κάθε σχέδιο, που θα κατατεθεί, ανήκει αυτομάτως στην Eilish και όλες τις συμμετέχουσες στον διαγωνισμό εταιρείες και μπορεί να χρησιμοποιηθεί ανεξαρτήτως του διαγωνισμού. Όχι μόνο για δημοσίευση στα social media και αναπαραγωγή, αλλά ακόμα και για τη δημιουργία προϊόντων πάνω σε αυτό. Είναι δυνατόν, δηλαδή, κάποιος να μην έχει λάβει καν το ποσό των 1.000 δολαρίων και να δει ξαφνικά εταιρείες να βγάζουν εξαιρετικά πολλά χρήματα από τη δουλειά του. 

Φτάνουμε, λοιπόν, στο ερώτημα όλου του διαδικτύου. Πράγματι η εκατομμυριούχος Eilish και όλες οι σχετιζόμενες με την περιοδεία εταιρείες δεν μπορούν να πληρώσουν καλλιτέχνες να κάνουν τη δουλειά, με το ποσό που τούς αρμόζει και χρειάζονται ανθρώπους να το κάνουν τζάμπα ή με ψίχουλα; Το όλο εγχείρημα πλασάρεται ως μία ευκαιρία των fans να είναι μέρος της περιοδείας της αγαπημένης τους μουσικού. Στην πραγματικότητα, όμως, μάλλον είναι σκέτη εκμετάλλευση και μία ευκαιρία να κερδοσκοπήσουν εναντίον τους. 

@oneofusgr

If you're here, you're one of us!