Μεγάλες αντιδράσεις έχει προκαλέσει μια καμπάνια του Ισπανικού Ινστιτούτου για την Γυναίκα, ενός κλάδου του Υπουργείου Ισότητας της χώρας μετά τις διαμαρτυρίες των γυναικών που εικονίζονται στην σχετική αφίσα. Ο λόγος είναι γιατί η καλλιτέχνης Arte Mapache, δημιούργησε την κεντρική αφίσα χρησιμοποιώντας τις φωτογραφίες των γυναικών χωρίς να ζητήσει την άδειά τους.

Η καλλιτέχνης αναγκάστηκε να ζητήσει συγγνώμη από τρεις Βρετανίδες, συμπεριλαμβανομένης μιας επιζήσασας του καρκίνου και ενός μοντέλου με προσθετικό μέλος, καθώς χρησιμοποίησε τις φωτογραφίες τους χωρίς να τις ενημερώσει ή να ζητήσει την άδειά τους.

Η Arte Mapache, ζήτησε δημόσια συγγνώμη μέσω του Twitter την προηγούμενη Παρασκευή, λέγοντας “εμπνεύστηκα από τις φωτογραφίες τους για την καμπάνια “Το καλοκαίρι είναι και δικό μας”. Ελπίζω να μπορέσουμε να διευθετήσουμε αυτό το ζήτημα το συντομότερο δυνατό. Παραδέχομαι το λάθος μου και γι’ αυτό προσπαθώ να διορθώσω την ζημιά που έκανα.”

Στην αφίσα εικονίζονται πέντε γυναίκες διαφορετικών σωματότυπων στην παραλία με την λεζάντα: “Το καλοκαίρι είναι και δικό μας” και έχει ήδη δημοσιευθεί από πολλά μέσα της χώρας.

“Όλα τα σώματα είναι σώματα παραλίας”, είχε πει στο Twitter η Υπουργός Κοινωνικών Υπηρεσιών της Ισπανίας, Ione Belarra μετά την έναρξη της καμπάνιας την Παρασκευή που μας πέρασε.

Παρότι η καμπάνια επαινέθηκε πολύ, έχει υποστεί και δριμεία κριτική μετά τις διαμαρτυρίες τριών Βρετανίδων που είπαν ότι οι φωτογραφίες τους δεν μπήκαν στην αφίσα με την άδεια ή την συγκατάθεσή τους.

Η πρώτη που έθεσε το ζήτημα ήταν το μοντέλο από το Λονδίνο Nyome Nicholas-Williams, που είδε μια φωτογραφία της με μπικίνι από τον προσωπικό της λογαριασμό στο Instagram να φιγουράρει στην συγκεκριμένη αφίσα, όταν την ενημέρωσαν σχετικά οι ακόλουθοί της. Η Nicholas-Williams δέχθηκε την συγγνώμη της καλλιτέχνιδας που της είπε ότι χρησιμοποίησε την φωτογραφία της “επειδή την πίεζε ο χρόνος”, καθώς και την υπόσχεση ότι θα την αποζημιώσει. Την Κυριακή το βράδυ όμως, η ίδια είπε στο Insider ότι δεν άκουσε καμία συγγνώμη από το Υπουργείο Ισότητας.

“Αυτό που με τρελαίνει είναι ότι όλα αυτά θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί αν είχαν απλά ζητήσει την άδειά μας”, έγραψε σε ένα μήνυμά της στο Insider.

“Νομίζω ότι η όλη υπόθεση αφορά το θέμα της συναίνεσης σχετικά με το περιεχόμενο και για άλλη μια φορά, οι γυναίκες δεν έχουμε την ευκαιρία να πουμε την γνώμη μας για τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούνται τα σώματά μας,” πρόσθεσε.

Ένα άλλο μοντέλο από την Βρετανία, η Sian Green-Lord, είπε σε ένα Instagram story της ότι η ισπανική καμπάνια χρησιμοποίησε μια φωτογραφία της ενώ ήταν ξαπλωμένη και στην συνέχεια έκανε μοντάζ στο προσθετικό της πόδι.

“Κυριολεκτικά τρέμω, είμαι τόσο θυμωμένη. Δεν ξέρω καν από που να αρχίσω να εξηγώ το πως με έκανε να νοιώσω αυτή η υπόθεση”. Σύμφωνα με το BBC, το πόδι της Green-Lord ακρωτηριάστηκε όταν την χτύπησε ένα ταξί στην Νέα Υόρκη το 2013.

Στο μεταξύ, η Juliet Fitzpatrick, μια επιζήσασα του καρκίνου του μαστού από την νότια Αγγλία είπε ότι το πρόσωπό της χρησιμοποιήθηκε πειραγμένο στην αφίσα, ως η γυναίκα που δεν έχει τον έναν μαστό της, λέγοντας επίσης ότι είναι έξαλλη που δεν ζητήθηκε η άδειά της.

Η Fitzpatrick είπε στο BBC ότι το σώμα της γυναίκας στην αφίσα δεν θα μπορούσε να είναι το δικό της καθώς εκείνη έχει κάνει διπλή μαστεκτομή. Είπε επίσης ότι η Arte Mapache δεν έχει επικοινωνήσει μαζί της μετά την δημοσίευση της καμπάνιας, αλλά το έκανε το Υπουργείο Ισότητας για να απολογηθεί. Στην δική της περίπτωση μάλιστα υπάρχει και ζήτημα copyright, καθώς η φωτογραφία τραβήχτηκε από την φωτογράφο Ami Barwell και κλάπηκε ουσιαστικά για να χρησιμοποιηθεί στην καμπάνια.

Η καλλιτέχνης είπε ότι θα προχωρήσει στην αποζημίωση των γυναικών που εμπλέκονται στην υπόθεση αυτή, ενώ το υπεύθυνο Ινστιτούτο επαίνεσε την δημόσια συγγνώμη της Arte Mapache, δηλώνοντας στο Insider τα εξής: “Το Ινστιτούτο των Γυναικών θέλει να κάνει σαφές ότι σε καμία περίπτωση δεν γνώριζε ότι οι γυναικείες εικόνες της αφίσας ήταν αληθινές. Το έργο που είχε ζητηθεί από την καλλιτέχνη θα δημιουργούνταν χωρίς την συμμετοχή μοντέλων. Το ίδιο το Ινστιτούτο θεωρεί ότι είναι και αυτό θύμα στην υπόθεση, ότι έχει επικοινωνήσει ήδη με τις γυναίκες και περιμένει από την illustrator να διευθετήσει το ζήτημα.”