Η Kamala Harris καταφέρνει να είναι από τα κεντρικά θέματα συζήτησης ήδη πριν την εκλογή της στη θέση της Αντιπροέδρου των ΗΠΑ. Συζητάμε όλες τις πρωτιές της από την αρχή τις καριέρας της μέχρι το αποτέλεσμα των τελευταίων αμερικανικών εκλογών. Τις συχνά διαφορετικές στιλιστικές επιλογές της από άλλους πολιτικούς σε υψηλές θέσεις. Τις διαφορετικές καταπιέσεις που δέχεται ως γυναίκα και αφροαμερικανίδα στην πολιτική. Ακόμα και το πώς το SNL αντέγραψε μέσα σε ελάχιστο χρόνο το outfit της νικητήριας ομιλίας της.

Αυτές τις μέρες μιλάμε για το εξώφυλλο της Kamala Harris στην αμερικανική Vogue. Οι περισσότεροι όχι με πολύ καλά λόγια. Στόχος των αρνητικών σχολίων δεν είναι η νέα Αντιπρόεδρος των ΗΠΑ, αλλά το ίδιο το περιοδικό και η αρχισυντάκτριά του, Anna Wintour. Συγκεκριμένα, τα σχόλια μιλάνε για ρατσισμό, παρόμοιο με αυτόν για τον οποίο το κατηγορούσαν το καλοκαίρι για το εξώφυλλο της πρωταθλήτριας Simone Biles.

Στο εξώφυλλο του τεύχους του Αυγούστου, η Vogue επέλεξε μία λευκή φωτογράφο, την Annie Leibovitz, αντί κάποιου μαύρου. Το ένα πρόβλημα με αυτό ήταν θέμα ηθικής ευαισθησίας, μιας και ένα από τα βασικά αιτήματα πολλών μαύρων διάσημων είναι, τουλάχιστον όταν δουλεύουν μαζί τους, τα όποια μέσα και εταιρείες να επιλέγουν μαύρους συνεργάτες. Το άλλο ζήτημα ήταν, όμως, τεχνικό. Το δέρμα της Biles είχε βγει ξεθωριασμένο. Oι περισσότεροι θεώρησαν αιτία ότι μία λευκή φωτογράφος δεν ξέρει τόσο καλά πώς να επεξεργάζεται και να κολακεύει τη μαύρη επιδερμίδα.

Οι κριτικές για το εξώφυλλο της Kamala Harris

Η Vogue κυκλοφόρησε δύο εξώφυλλα με τη Harris. Όλες οι κριτικές έπεσαν στο ένα από τα δύο. Σε αυτό που βλέπουμε την Kamala Harris με μαύρο κοστούμι, τα κλασικά Converse παπούτσια της και με background δύο μεγάλα κομμάτια υφάσματος. Μάλιστα, όταν πρωτοκυκλοφόρησε η εικόνα στο διαδίκτυο, κάποιοι υπέθεσαν ότι είναι ψεύτικη και όχι πράγματι του περιοδικού.

Η φωτογραφία κατηγορήθηκε ουσιαστικά για δύο πράγματα. Το ένα είναι ότι όποιος ασχολήθηκε με τον φωτισμό και την επεξεργασία της εικόνας, αποφάσισε να κρατήσει ένα αποτέλεσμα που “ξεπλένει” το δέρμα της Harris. Και πράγματι δεν μπορούμε να αρνηθούμε ότι η επιδερμίδα της στη φωτογραφία μοιάζει αρκετά πιο λευκή και θαμπή, σε σχέση με άλλες φωτογραφίες και βίντεό της που έχουμε δει.

Το άλλο πρόβλημα; Ο κόσμος κατηγορεί την Anna Wintour ότι ξεπέταξε τη νέα Αντιπρόεδρο. Συγκεκριμένα, πολλοί αναφέρουν ότι καμία σκέψη δεν δόθηκε ούτε στο styling, ούτε στο θέμα της φωτογραφίας και ότι τίποτα σε αυτήν δεν θυμίζει τη συνηθισμένη αισθητική και λογική της Vogue. Το Twitter έχει πάρει φωτιά, με τους χρήστες να επιμένουν ότι το περιοδικό απλά πέταξε δύο τυχαία σεντόνια για να δημιουργήσει κάποιο background και είπε στη Harris να φορέσει τα sneakers της για κάτι πιο μη αναμενόμενο.

Ένα από τα χαρακτηριστικά tweets αναφέρει: “Η Vogue ξέρει ότι η Kamala Harris αγαπάει τη γυναικεία της αδελφότητα, τα κοστούμια, τα άνετα παντελόνια και τα Chuck Taylors. Οπότε τα πέταξαν όλα μαζί στο εξώφυλλο. Μόνο που δεν μπορούσαν να αποφασίσουν αν θα ήταν σε ένα πολυτελές σαλόνι, στη Γερουσία ή για τρέξιμο”.

Ποιος ευθύνεται για το χρώμα της φωτογραφίας;

Η σύγκριση που έχει γίνει με το εξώφυλλο της Biles είναι εσφαλμένη για δύο λόγους. Κατ’ αρχάς, έχουν διαφορετικά προβλήματα, μιας και η επιδερμίδα της πρωταθλήτριας βγήκε φλατ και θαμπή, ενώ της Harris άλλαξε σχεδόν χρώμα. Την ίδια στιγμή, η Harris φωτογραφήθηκε από μαύρο φωτογράφο, τον Tyler Mitchell, και όχι από λευκό. Ευθύνεται αυτός για το τελικό χρώμα της επιδερμίδας της; Τείνουμε προς το όχι, όχι λόγω προκατάληψης, αλλά επειδή ο ίδιος φωτογράφησε και την Beyonce τον Σεπτέμβριο του 2018, χωρίς παρόμοιο πρόβλημα στη φωτογραφία. Σε αυτή την περίπτωση, λοιπόν, οι ευθύνες μάλλον πρέπει να πάνε σε όποιον επεξεργάστηκε τη φωτεινότητα της εικόνας, αλλά και σε αυτόν που την ενέκρινε, δηλαδή στην Anna Wintour.

Αδιαφόρησε η Vogue για την εικόνα;

Το styling και το στήσιμο της φωτογραφίας είναι ένα από τα σημεία που γνωρίζουμε τη μεριά της Vogue. Το περιοδικό ανήρτησε ένα εκτενές κείμενο για να εξηγήσει κάθε του επιλογή -όχι ως απάντηση, αλλά ως νόρμα για κάθε εξώφυλλό του-.

Όσοι είπαν ότι κανένας δεν ασχολήθηκε με το styling είχαν σε έναν πολύ μεγάλο βαθμό δίκιο. Το περιοδικό ζήτησε από τη νέα Αντιπρόεδρο να ντύσει τον εαυτό της, χωρίς να επέμβει καθόλου στο τι θα φορέσει. Κάθε κομμάτι ήταν βγαλμένο από τη δική της ντουλάπα. Ήθελε ουσιαστικά το δικό της προσωπικό στιλ, που τόσο έχει συζητηθεί, όσο casual ή απέριττο και αν φαίνεται.

Όσο για τα “πεταμένα” υφάσματα, εξυπηρετούν κι αυτά έναν σκοπό. Συμβολίζουν την πανεπιστημιακή αδερφότητα, στην οποία άνηκε η Harris, την Alpha Kappa Alpha. Αποτελεί την πρώτη ιστορικά αδερφότητα για αφροαμερικανίδες γυναίκες και τα χρώματά της είναι το σομόν και το πράσινο του μήλου. Τα χρώματα, δηλαδή, που βλέπουμε πίσω από τη Harris στο εξώφυλλο. Για εκείνη, η AKA ήταν και είναι σημαντική όχι μόνο γιατί εκεί ζούσε την πρόκληση του να είναι πάντα η καλύτερη, αλλά και γιατί δημιούργησε φίλες, που μέχρι σήμερα την στηρίζουν, όπως αναφέρει στο περιοδικό.

Βιάστηκε ο κόσμος να κρίνει τη Vogue;

Και ναι και όχι. Όσον αφορά το πόσο ασχολήθηκε το περιοδικό με το εξώφυλλο της Harris, κατανοούμε αυτό που πήγε να κάνει. Επέτρεψε στην Αντιπρόεδρο να μείνει πιστή στην εικόνα που μάς έχει συνηθίσει. Να ντυθεί, δηλαδή, όπως ακριβώς εκείνη θέλει, χωρίς να ενδιαφέρεται για τους όποιους κανόνες είτε αυτοί είναι της αμερικανικής πολιτικής σκηνής, είτε της Vogue. Παράλληλα, έβαλαν στο background ένα σημαντικό κομμάτι της ζωής της, χωρίς πολλές υπερβολές, με έναν σεβασμό στη δική της πιο μίνιμαλ αισθητική. Είναι το αγαπημένο μας εξώφυλλο; Όχι, αλλά πιάνουμε το νόημα.

Ωστόσο, δεν έχουμε καμία καλή δικαιολογία για το θέμα της επιδερμίδας. Η Harris βγήκε θαμπή και πιο λευκή και γι’ αυτό κάποιος φταίει είτε έγινε επίτηδες ή κατά λάθος. Θα μπορούσαμε να κατηγορήσουμε φωτογράφο, φωτιστή, μακιγιέρ ή όποιον άλλον ασχολήθηκε με αυτήν. Στο τέλος της ημέρας, όμως, το τελικό οκέι δόθηκε από την Anna Wintour και ίσως από εκείνη να δόθηκε και η συγκεκριμένη γραμμή. Οπότε δεν μπορούμε να δώσουμε άδικο σε όσους την “πετροβολούν”.