Για την τελευταία του συλλογή, Fall-Winter 2023 ο οίκος Prada παρουσίασε εκτός άλλων εξαιρετικών, μια σειρά από oversized δερμάτινα biker jackets με έξτρα ογκώδεις ώμους. Για εμάς αυτό αποτελεί μια πολύ καλή σχεδιαστική κατεύθυνση η οποία αποδεικνύει τις ευαίσθητες αντένες του οίκου σε αυτό που ζητάει τώρα το κοινό. Τις oversized understated σιλουέτες. Για την call-out κουλτούρα του ίντερνετ ωστόσο, αυτή η επιλογή του σχεδιαστικού ντούο, της Miuccia Prada και του Raf Simons θεωρήθηκε “κλεψιά”.

Καθώς ο Demna του Balenciaga έχει κάνει τις oversized σιλουέτες τον πιο χαρακτηριστικό του ενδυματολογικό κώδικα, ορισμένοι fashion critics του ίντερνετ έσπευσαν να κατηγορήσουν τον οίκο Prada για “κατάφορη αντιγραφή” της δουλειάς του σχεδιαστή. Κάποιος θα μπορούσε να ακούσει αυτή την κατηγορία και να σταθεί πίσω από αυτή. “Κάποιος” εννοούμε, ο οποίος δεν έχει ιδέα για την πρότερη δουλειά και των δυο σχεδιαστών, οι οποίοι εδώ και χρόνια ανεβάζουν στην πασαρέλα κομμάτια με έξτρα oversized φόρμες, πολύ πριν από τον νεόφερτο σχεδιαστή, που ήρθε στο προσκήνιο μόλις το 2016.

Κάτι ανάλογο έχει ξεκινήσει από προχθές όταν το ίντερνετ έγινε έξαλλο με την πρόσφατη κυκλοφορία ενός φορέματος από τον οίκο Jean Paul Gaultier. Εξηγούμε. Πριν δυο εβδομάδες, ο οίκος λάνσαρε μια νέα σειρά ρούχων σε συνεργασία με το καυτό όνομα του τώρα, την στυλίστρια Lotta Volkova. H συλλογή περιλαμβάνει κομμάτια που κάνουν νύξη στους πυρηνικούς ενδυματολογικούς κώδικες του μεγάλου οίκου, δίνοντας μια σύγχρονη Y2K πινελιά. Κορσέδες, κωνικά σουτιέν α λα Maddona, και second-skin κολλητά καυτά σορτς. Ανάμεσά τους και ένα κολλητό φόρεμα που αποτελεί την επιτομή του naked-dress. Για να καταλάβεις τι ακριβώς εννοούμε δες το παρακάτω.

Όταν λοιπόν το ίντερνετ πήρε χαμπάρι το φόρεμα αυτό (2 εβδομάδες μετά την κυκλοφορία του, κάπως αργά ίσως για κάποιον που καμώνεται τον fashion expert), δεν άργησε να συνδέσει το κομμάτι με ένα νέο πορτογαλέζικο brand. Ο λόγος για το Syndical Chamber το οποίο εδώ και κάποιες σεζόν προτείνει ανάλογα φορέματα με το συγκεκριμένο graphic print που θυμίζει τρισδιάστατη αναπαράσταση σε διάφορες εκδοχές. Η ετυμηγορία; Άλλο ένα τεράστιο όνομα της βιομηχανίας αντιγράφει ένα μικρό ανεξάρτητο brand.

Ένας από τους ‘fashion expert’ λογαριασμούς που προσβλήθηκαν με αυτή την “αντιγραφή” σχολίασε, “Δεν το πιστεύω πως δεν δώσατε credit στο Syndical Chamber, (το φόρεμα) είναι  πιστό αντίγραφο της δουλειάς του. Γελοίο.”, ενώ ένας άλλος είπε, “(Το Jean Paul Gaultier φόρεμα) δεν είναι ούτε στο μισό τόσο καλό όσο το original.”

Και τώρα ο λόγος για τον οποίο βάζουμε τους παραπάνω “fashion experts” σε εισαγωγικά. Οποιοσδήποτε έχει κάποιες παραπάνω γνώσεις σε ό,τι αφορά την μόδα, ξέρει πως ήταν ο Jean Paul Gaultier που σχεδίασε πρώτος αυτού του είδους τα φορέματα με τα τρισδιάστατα print. Μάλιστα ήταν αυτός που καθιέρωσε τον όρο “trompe l’oeil γύμνια” με τα σχέδιά του. Και μιλάμε για τα early ’90s δηλαδή πολύ, αλλά πολύ πριν να υπάρξει καν το Syndical Chamber. Για την ακρίβεια είναι ο σχεδιαστής του εν λόγω brand που αντέγραψε τον Jean Paul Gaultier και απόδειξη βρίσκεται ακριβώς από κάτω.

Συμπέρασμα; Το call-out culture του ίντερνετ και των εν γένει social media καλά κάνει και υπάρχει, αφού έχει βγάλει στην φόρα πολλά κακώς κείμενα εκδημοκρατίζοντας έτσι την πληροφορία. Προτού ωστόσο κάποιος βιαστεί να πει πως ο Jean Paul Gaultier αντέγραψε τον ίδιο του τον εαυτό, καλά θα κάνει να έχει ένα σχετικό υπόβαθρο σε ό,τι αφορά την βιομηχανία της μόδας, και όχι μόνο. Το να έχουμε όλοι πρόσβαση στη επικοινωνία πληροφοριών είναι μια εξαιρετική εφεύρεση και έχει κάνει πολύ καλό σε πολλούς τομείς, συμπεριλαμβανομένου του κινήματος του Metoo. Γεγονός διόλου αμελητέο. Ωστόσο πριν προβούμε σε κατηγορίες που θα βλάψουν ενδεχομένως έναν ή και παραπάνω ανθρώπους, καλό θα ήταν να φροντίσουμε να έχουμε μια ολοκληρωμένη, σφαιρικά και σωστά ενημερωμένη γνώμη.

 

@oneofusgr

If you're here, you're one of us!