Η Halima Aden γεννήθηκε σε ένα στρατόπεδο προσφύγων στην Κένυα το 1997 από Σομαλούς γονείς. Όταν ήταν 6 ετών, η οικογένειά της μετακόμισε στις ΗΠΑ και συγκεκριμένα στη Μινεσότα. Εκεί τα πράγματα δεν ήταν εύκολα, η Halima βίωσε πολύ bullying τόσο για την προφορά της και το χρώμα της όσο και για το hijab της. Συν του ότι δεν έβλεπε πουθενά τον εαυτό της: μαύρες μουσουλμάνες γυναίκες με hijab.
Στην ηλικία των 18 ετών αποφάσισε να αλλάξει αυτή την κατάσταση. Πήγε στα πολιτειακά καλλιστεία Miss Minnesota και έγινε η πρώτη διαγωνιζόμενη που φόραγε hijab. Εκεί την ανακάλυψε το πρακτορείο μοντέλων IMG και από τότε ξεκίνησε μία μεγάλη καριέρα με πολλές πρωτιές. Στα 19 της περπάτησε στην Εβδομάδα Μόδας της Νέας Υόρκης και έγινε το πρώτο supermodel με hijab, ενώ το έβαλε στον κόσμο της μόδας με φωτογραφίσεις για μεγάλες εταιρείες και περιοδικά, όπως η Fenty Beauty, η Max Mara και η Vogue. Μέσα σε όλα ήταν και το πρώτο μοντέλο που φόρεσε hijab και burkini για το Sports Illustrated.
Κι ενώ μέχρι πρόσφατα η Halima έδειχνε απόλυτα ικανοποιημένη με την καριέρα της και το πώς προωθούσε την θρησκεία της μέσω αυτής, κάτι άλλαξε με αφορμή τον Covid-19. Λόγω της πανδημίας, επέστρεψε στο πατρικό της ώστε να κάνει καραντίνα με την οικογένειά της. Όλο αυτό το διάστημα, πέρασε πολύ χρόνο με τη μητέρα της, η οποία εδώ και χρόνια της λέει να εγκαταλείψει τη μόδα, μιας και θεωρούσε ότι την έχει βγάλει από τον δρόμο της. Και στην απόσταση που της χάρισε η πανδημία, η Halima διαπίστωσε ότι συμφωνεί μαζί της. Και μάς το ανακοίνωσε μέσω Instagram.
Πώς πρέπει να είναι το hijab
Η Halima συνειδητοποίησε ότι στην προσπάθεια της να εκπροσωπήσει γυναίκες σαν εκείνη στη βιομηχανία, συμβιβάστηκε σε πολλά. Πρώτα απ’ όλα στο hijab της. Θέλοντας να κάνει το hijab αποδεκτό και σύγχρονο, έφτασε πολλές φορές να το ακυρώνει. Το hijab που αντικατοπτρίζει τη δική της πίστη είναι εκείνο που δεν καλύπτει μόνο τα μαλλιά, αλλά και τον λαιμό, σε πολλές περιπτώσεις και το στήθος. Δεν είναι ούτε εκείνο που καλύπτει όλο το πρόσωπο εκτός των ματιών.
Παράλληλα, το hijab είναι ένα πολύ συγκεκριμένο είδος μαντίλας. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορεί να αντικατασταθεί από το οποιοδήποτε είδος φουλαριού, κασκόλ, υφάσματος ή οτιδήποτε άλλο τυλίγεται γύρω από το κεφάλι. Με τον ίδιο τρόπο, υπάρχουν συγκεκριμένα υλικά κατασκευής με τα οποία το συναντάμε, όπως τα βαμβακερά υφάσματα και το σιφόν. Hijab από δέρμα ή τζιν, για παράδειγμα, αν και έχουν την εμφάνιση, δεν συμβαδίζουν με τη θρησκευτική του ιδιότητα.

© American Eagle
Το “παραστράτημα” της Halima Aden
Μεταξύ των ιστοριών της για το θέμα (που τις έχει κάνει και highlight), ανέβασε αρκετές εικόνες από δουλειές της, έτσι ώστε να μάς δώσει να καταλάβουμε πότε ακολούθησε τον σωστό δρόμο με το hijab και πότε τον λάθος. Λάθος ήταν όλες οι φορές που το hijab σταματούσε πολύ ψηλά ή κάλυπτε όλο της το πρόσωπο (στην ουσία για λόγους εντυπωσιασμού), αλλά και εκείνες που το hijab δεν ήταν πράγματι hijab, αλλά ένα μικρό μαντήλι, φουλάρι, τυλιγμένη μπλούζα, ακόμα και τζιν παντελόνι. Εικόνες που τις περισσότερες πλέον δεν μπορείς να βρεις στις δημοσιεύσεις του λογαριασμού της, μιας και τις διέγραψε όλες.
Παράλληλα, η Halima ανέφερε ακόμα ένα θρησκευτικό της παράπτωμα. Στην ένταση της δουλειάς και τους γρήγορους ρυθμούς των φωτογραφίσεων, των πασαρέλων και των επαγγελματικών ταξιδιών, συχνά παραμελούσε να κάνει τις προσευχές που προβλέπει η θρησκεία της.
Πού ρίχνει τις ευθύνες
Η Halima ρίχνει κατά κύριο λόγο τις ευθύνες στον εαυτό της. Κατ’ αρχάς, γιατί στην προσπάθειά της να γίνει αποδεκτή στον χώρο έκανε πολλές υποχωρήσεις. Έκανε δουλειές που γνώριζε και η ίδια ότι είναι λάθος απλά από φόβο ότι θα αποκλειστεί από τη βιομηχανία. Τις έκανε ακόμα κι αν μετά πήγαινε στο δωμάτιο της και έκλαιγε.
Αναγνωρίζει ακόμα και ότι ήθελε τόσο να ταιριάξει, ώστε έφτασε κάποια στιγμή μέχρι και να απεχθάνεται το hijab της. Παραδέχεται ότι αν δεν ήταν η μητέρα της είναι πολύ πιθανό να το είχε βγάλει εδώ και καιρό από τη ζωή της.
Στη βιομηχανία της μόδας δίνει μόνο μία ευθύνη. Όχι την εκμετάλλευση και την εμπορευματοποίηση της θρησκείας της. Το γεγονός ότι δεν υπάρχουν σε αυτήν μουσουλμάνες στιλίστριες, οι οποίες θα μπορούσαν να κατανοήσουν και να προσαρμόσουν το hijab στην εκάστοτε δουλειά. Η μόνη συνεργασία της, μάλιστα, για την οποία μίλησε θετικά σε επίπεδο κατανόησης ήταν αυτή με τη Rihanna και τη Fenty Beauty. Η τραγουδίστρια όχι απλά δεν είχε πρόβλημα με την ύπαρξη hijab στη φωτογράφιση για τα προϊόντα της, αλλά άφησε τη Halima να φωτογραφηθεί με το δικό της μαύρο.
Τι μάς είπε στο Instagram
Ουσιαστικά μέσω των ιστοριών απολογήθηκε και έκανε μία ανακοίνωση. Στην πρώτη έγραψε: “Μπορώ να κατηγορήσω μόνο τον εαυτό που ενδιαφέρθηκε περισσότερο για την ευκαιρία, παρά για το τι διακινδυνευόταν. Κατηγορώ τον εαυτό μου που ήμουν αφελής και επαναστάτρια. Κατηγορώ τη βιομηχανία για την έλλειψη μουσουλμάνων γυναικών στιλιστριών.
Έπρεπε να κάνω αυτά τα λάθη για να είμαι το πρότυπο που μπορείτε όλοι να εμπιστευτείτε. Να θυμάστε ότι δεν υπήρχε κανένας πριν από εμένα να έχει χαράξει τον δρόμο. Οπότε τα λάθη είναι μέρος της εμπειρίας μάθησης. Έκανα καλό, αλλά αυτό δεν είναι αρκετό. Πρέπει να κάνουμε αυτές τις συζητήσεις, προκειμένου το σύστημα να αλλάξει πραγματικά”.

© Instagram: @halima

© Instagram: @halima
Όσο για την ανακοίνωση, η Halima αποφάσισε να αποσυρθεί από τον χώρο της μόδας για την ώρα και να μην επιστρέψει σύντομα. Ωστόσο, ακόμα κι όταν επιστρέψει είναι αποφασισμένη να βάλει το hijab της ως προτεραιότητα και να μην πατήσει τις αρχές της για καμία υπέρογκη αμοιβή. Αν την θέλουν για μία δουλειά, θα πρέπει να την δεχτούν όπως ακριβώς είναι. “Σάς λέω ότι θα μπορούσαν να με πάρουν αύριο και να μου προσφέρουν 10 εκατομμύρια δολάρια και πάλι δεν θα ρίσκαρα το hijab μου ποτέ ξανά. Θα με δείτε να δουλεύω στα McDonalds πριν κάνω οποτεδήποτε κάτι από το ακόλουθα: Δεν ξανακάνω πασαρέλες -ποτέ δεν ταίριαξαν εξάλλου στο πνεύμα μου… περίεργη κατάσταση-. Ποτέ δεν ταξιδεύω ξανά για τους μήνες μόδας -από εκεί έρχεται όλη η κακή ενέργεια-. Προστατεύω το hijab μου περισσότερο από ποτέ”.

© Instagram: @halima