Από τον ερχομό της πανδημίας πολλά έχουν αλλάξει στην ζωή μας. Αυτός ο εκ πρώτης όψεως αόρατος εχθρός έχει αφήσει ήδη ένα εξαιρετικά ορατό αποτύπωμα σε κάθε τομέα της ζωής μας. Από την ψυχολογία μας και το νεόφερτο σύνδρομο του μετα-πανδημικού στρες, μέχρι το οικονομικό άγχος που έχει εμφανιστεί για όλους από τους μήνες αδράνειας στην αγορά, έχουμε κληρονομήσει διαφόρων ειδών “θεματάκια” λόγω των συνθηκών, που κατάπως φαίνεται θα μείνουν μαζί μας για αρκετό καιρό ακόμα. Ένας ακόμα τομέας ο οποίος επίσης έχει επηρεαστεί από τον ερχομό του κορονοϊού είναι οι καταναλωτικές μας συμπεριφορές. Οι λόγοι για τους οποίους έχουμε μετακινήσει τις αγοραστικές μας προτεραιότητες είναι πολλοί. Αρχικά στραφήκαμε προς προϊόντα που ανταποκρίνονταν στον εγκλεισμό. Άνετες φόρμες, υλικά για κατασκευές για να καλύψουμε τον άπλετο χρόνο που είχαμε στα χέρια μας, αθλητικός εξοπλισμός για να ξεδώσουμε μέσα στους τέσερις τοίχους. Όταν ανοίξαμε το περασμένο καλοκαίρι, αλλά και το φετινό, πηγαίνουμε στο αντίπερα ρεύμα διαλέγοντας έξτρα φάμπγιουλους ρούχα και κλείνοντας ταξίδια που τόσο μας έλειψαν. Ωστόσο και στις δυο συνθήκες αυτού του πανδημιακού γιογιό που βιώνουμε εδώ και δυο χρόνια περίπου, υπάρχει ένας κοινός παρονομαστής. Η οικονομική ανασφάλεια που μας έχει “χαρίσει” ο ιός μας κάνει να σκεφτόμαστε πολύ πιο συνειδητά το κάθε έξοδο, μας ωθεί μονίμως στην πιο οικονομική επιλογή.
Και οκέυ, όλα τα παραπάνω είναι πολύ λογικά, η αγορά ήταν άλλωστε πάντα ο καθρέφτης των κοινωνικοοικονομικων συνθηκών. Υπάρχει όμως ένα κομμάτι της, που δε θα φανταζόμασταν ποτέ ότι θα επηρεαζόταν από όλα τα παραπάνω. Η “ιερή”(;) μέρα του γάμου και πιο συγκεκριμένα το φόρεμα που πολλές γυναίκες φαντασιώνονται από την παιδική τους ηλικία, το νυφικό. Η γαμήλια μέρα καλώς ή κακώς είναι μια μέρα την οποία οι περισσότεροι προγραμματίζουν για μήνες και δεν λυπούνται κανένα έξοδο, πόσο μάλλον όσον αφορά το γαμήλιο φόρεμα.
Ατελείωτες εξορμήσεις σε boutique νυφικών ή αλεπάλληλες συναντήσεις και πρόβες σε ατελιέ σχεδιαστών για το τέλειο custom made κομμάτι ήταν μέχρι τώρα η νόρμα για τις περισσότερες μέλλουσες νύφες. Άλλωστε η πατριαρχική κοινωνία μας έχει δασκαλέψει εδώ και τόσα χρόνια ότι την ημέρα του γάμου μας εμείς οι γυναίκες πρέπει να νιώθουμε πριγκίπισες, κι ας ξοδέψουμε για αυτό το συναίσθημα μια ολόκληρη περιουσία. Άυτό ωστόσο φαίνεται πως έχει αρχίσει να αλλάζει, καθώς τo τελευταίο report της πλατφόρμας Lyst σχετικά με την γαμήλια αγορά αναφέρει πως οι αναζητήσεις για second hand νυφικά έχουν αυξηθεί κατά 103% από τον περασμένο Μάρτιο, ενώ για vintage νυφικά σχεδιαστών κατά 53%. Και παρ’ ότι η οικονομική ανασφάλεια της τελευταίας περιόδου είναι ίσως ο βασικός λόγος που έχει προκύψει αυτή η μεταστροφή, δεν είναι ο και μόνος.
Second Hand Designer Νυφικά από το vestiairecollective.com
Μεγάλο ρόλο φαίνεται πως παίζει και η προσαρμογή της γαμήλιας τελετής στους καιρούς του Covid. Καθώς λοιπόν οι γάμοι είναι πλέον εξ’ ορισμού κλειστοί λόγω των περιορισμών στις συναθροίσεις, η επιλογή ενός γκράντε νυφικού είναι μάλλον περιττή ως και παράταιρη. Συνεπώς ένα vintage κομμάτι, που θα είναι εκ των πραγμάτων πιο οικονομικό και ενδεχομένως όχι τόσο έξτρα όσο αυτό ενός σχεδιαστή, είναι μια καλή λύση.
Vintage Νυφικά από το etsy.com
Βέβαια ένα νυφικό από την second hand αγορά χαρακτηρίζεται από άλλο ένα plus, καθώς αποτελεί την πιο περιβαλλοντικά συνειδητή επιλογή. Η αλήθεια είναι πως εν μέσω των αλλεπάλληλων lockdown και του ελεύθερου χρόνου που μας έδωσαν, πολλοί είχαμε την ευκαιρία να μάθουμε περισσότερα για την σημασία των ηθικών καταναλωτικών συμπεριφορών, χάρη στα ολοένα αυξανόμενα εξποζέ που αποκάλυψαν στα mainstream media όλες τις σχετικές προβληματικές. Έτσι το να προσθέσουμε στα προϊόντα που αγοράζουμε από δεύτερο χέρι και τα γαμήλια φορέματα ήταν μάλλον το επόμενο λογικό βήμα. Τέλος ας μην ξεχνάμε την μοναδικότητα που έχουν τα vintage κομμάτια αφού προέρχονται από όλες τις περασμένες δεκαετίες και από κάθε μεριά του πλανήτη. Επιλέγοντας λοιπόν ένα τέτοιο νυφικό, η κάθε μελλουσα νύφη μπορεί να βρει κάτι πραγματικά ξεχωριστό και δεν χρειάζεται να περιορίζεται στις εκάστοτε τάσεις.