Σου έχει τύχει να μείνεις με τα ιδρωμένα ρούχα του γυμναστηρίου ώρες μετά την άσκηση; Αν ναι, ορίστε τι πρέπει να γνωρίζεις για το τι αυτή η συνήθεια προκαλεί στο δέρμα σου.

Πόσες φορές δεν έχουμε κι εμείς οι ίδιοι βρεθεί να πίνουμε καφέδες με μια φίλη ή φίλο ώρες μετά το γυμναστήριο; Είτε επειδή βιαζόμαστε, είτε επειδή δεν θέλουμε να κουβαλάμε τις βρεμένες πετσέτες στο σακίδιό μας, είναι πολύ πιθανό να αποφύγουμε το ντους και το άλλαγμα σε στεγνά ρούχα μετά την άσκηση.

Η απόφαση να παραμείνουμε λοιπόν με τα ιδρωμένα μας ρούχα μετά από μια ώρα αεροβικής ή spinning, μπορεί να είναι η πιο βολική και εύκολη, δεν είναι όμως και η πιο σοφή. Ακόμα κι αν ανανεώσουμε το αποσμητικό μας για να μην μας σταβοκοιτάνε οι διπλανοί μας στο μπραντσάδικο, τα ιδρωμένα ρούχα και η υγρασία του δέρματος όσο καθυστερούμε το ντους μας μετά το γυμναστήριο, δεν είναι το καλύτερο που μπορούμε να κάνουμε και να γιατί:

Τι συμβαίνει στο δέρμα μας όταν ασκούμαστε;

Όπως λέει η δερματολόγος Dr Sonakshi Khorana, “Όταν αυξάνονται οι καρδιακοί παλμοί μας την ώρα της άσκησης, αυξάνεται ταυτόχρονα και η κυκλοφορία του αίματος στο σώμα αλλά και το δέρμα μας. Αποτέλεσμα αυτού είναι ο ιδρώτας, που εκκρίνεται για να δροσίσει το δέρμα μας. Και ενώ πράγματι συμβαίνει αυτό, ο ίδιος ο ιδρώτας δεν είναι καλό να παραμένει στο δέρμα για ώρες μετά διότι έχει την ιδιότητα να το ξεραίνει λόγω της απώλειας υγρών. Το νάτριο μάλιστα που περιέχει μπορεί να ερεθίσει το δέρμα και να προκαλέσει φαγούρες.”

“Αν λοιπόν το αλατισμένο αυτό νερό που είναι ο ιδρώτας μας μείνει στο δέρμα μας για μεγάλες περιόδους, μπορεί να αλλάξει την ισορροπία του μικροβιόματος του και να οδηγήσει σε ανάπτυξη μυκήτων ή βακτηρίων,” προσθέτει η Dr Khorana, λέγοντας ότι αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο πρέπει να πλενόμαστε αμέσως μετά την άσκηση και όχι τόσο το να αφαιρέσουμε από πάνω μας τις όποιες οσμές έχουν αναπτυχθεί εξαιτίας του ιδρώματος. Το μπάνιο θα απομακρύνει τέτοιους πιθανούς μικροοργανισμούς από πάνω μας και θα μας δώσει την ευκαιρία να βάλουμε τα ενυδατικά προϊόντα που έχουμε ανάγκη.

“Όσο αφορά το πρόσωπο, θα πρέπει να το πλένουμε αμέσως μετά την γυμναστική μας. Το υγρό δέρμα είναι πιο απορροφητικό και εφόσον η υγρασία του δεν είναι ο ίδιος μας ο ιδρώτας, αυτή είναι και η κατάλληλη στιγμή για να βάλουμε την ενυδατική μας κρέμα ή μάσκα”, προσθέτει.

Μπορούμε να μείνουμε με τα ρούχα της γυμναστικής για ώρα τελικά;

Όπως λέει η γιατρός, ένα πρόχειρο ξέπλυμα του προσώπου δεν είναι αρκετό. “Τα βακτήρια μπορούν να βρεθούν παντού επάνω στο σώμα μας και να πολλαπλασιαστούν όσο καθόμαστε με τα ιδρωμένα ρούχα. Το ντους είναι το ίδιο σημαντικό με το πλύσιμο του προσώπου. Τα βρώμικα ρούχα παγιδεύουν τον ιδρώτα και μπορούν να προκαλέσουν ερεθισμούς σε διάφορα σημεία του σώματος και φαγούρα. Ιδιαίτερα εκεί όπου διπλώνει το δέρμα μπορεί να έχουμε μεγαλύτερη συγκέντρωση βακτηρίων και να προκληθεί ένας ερεθισμός που ονομάζεται intertrigo και τον οποίο εμείς γνωρίζουμε ως δρωτσίλα.

Άλλο επίσης πρόβλημα που μπορεί να αντιμετωπίσουμε είναι το γνωστό “πόδι του αθλητή”, που σημαίνει ότι αναπτύσσουμε μύκητες στα πόδια επειδή μένουμε για πολύ ώρα με τις ιδρωμένες κάλτσες και αθλητικά παπούτσια. Όπως λέει η Dr Khorana πρέπει να πλένουμε αμέσως τα πόδια μας μετά την άσκηση και να μην μένουμε για ώρα σε αυτήν την κατάσταση.

Μπορώ να μείνω με τα ρούχα της γυμναστικής αν δεν έχω ιδρώσει;

Αν η άσκησή μας δεν μας έχει κάνει να ιδρώσουμε καθόλου, όπως για παράδειγμα μετά από μια ήπια yoga flow, τότε η γιατρός λέει ότι ναι, μπορούμε να μείνουμε με τα ρούχα της άσκησης για μια δυο ώρες. Δεν μας συμβουλεύει όμως να συνεχίσουμε υπόλοιπη την μέρα μας χωρίς να κάνουμε το απαραίτητο ντους.

Πόσο συχνά πρέπει να πλένουμε τα ρούχα της γυμναστικής;

Είτε έχουμε ιδρώσει, είτε όχι, δεν είναι καλό να καθίσουμε στον σπιτικό μας καναπέ ή στο κρεβάτι μας με τα ρούχα του γυμναστηρίου λέει η γιατρός. Τα γυμναστήρια δεν είναι και τα πιο αποστειρωμένα μέρη, ενώ φιλοξενούν τα βακτήρια πολλών ανθρώπων, που καλό θα είναι να μην τα μεταφέρουμε στο σπίτι ή το γραφείο μας.

Όπως προτείνει η ίδια, είναι προτιμότερο να επιλέγουμε υφάσματα που αναπνέουν και δεν προκαλούν ερεθισμούς όταν ιδρώνουμε, τα οποία θα πλένουμε τακτικά, ιδιαίτερα εάν είμαστε από αυτούς που ιδρώνουν περισσότερο. Αν όμως η άσκησή μας είναι τέτοια που δεν μας κάνει να ιδρώνουμε, πχ ένα ήπιο περπάτημα, τότε δεν πειράζει να τα ξαναφορέσουμε την επόμενη μέρα.

Ο γενικός κανόνας είναι να αποφύγουμε την έντονη γυμναστική αν γνωρίζουμε ότι δεν θα έχουμε τον χρόνο να πλυθούμε και να αλλάξουμε ρούχα μετά το τέλος της.