Όσο υπέροχα και αν είναι τα ταξίδια, η απομάκρυνση από την βάση μας και τις καθημερινές μας συνήθειες είναι πολύ πιθανό να μας δημιουργήσει προβλήματα με το έντερό μας, όπως δυσκοιλιότητα ή και διάρροια. Αν προκύψει αυτή η αναποδιά, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα χάσουμε αρκετή από την απόλαυση του ταξιδιού καθώς αυτό σημαίνει δυσφορία, πόνο, πρηξίματα και πεσμένο κέφι.

Όπως λέει η γαστρεντερολόγος Sarah Vogler της Cleveland Clinic, “Υπάρχουν ένα σωρό καθημερινές συνήθειες που σχετίζονται με την φυσιολογική λειτουργία του εντέρου. Μια αλλαγή στο τι τρώμε ή πίνουμε μπορεί να επηρεάσει το γαστρεντερικό μας σύστημα, ενώ ακόμα και η αλλαγή τουαλέτας μπορεί να δημιουργήσει άγχος σε ορισμένους ανθρώπους, καθώς τους βγάζει από την συνηθισμένη τους ρουτίνα.”

Όπως λέει η γιατρός, καλό θα είναι να εξακολουθήσουμε να τρώμε και να πίνουμε πάνω κάτω με τον ίδιο τρόπο και στο ταξίδι μας, ώστε να βοηθήσουμε το έντερό μας να διατηρήσει κι αυτό τις καθημερινές του συνήθειες.

Μερικά tips που θα μας βοηθήσουν:

Πίνουμε άφθονο νερό και καθαρά υγρά

Αυτό δεν θα μας απαλλάξει εντελώς από την δυσκοιλιότητα, θα βοηθήσει όμως να μαλακώνουν τα περιττώματα και να μπορέσουμε να ανακουφιστούμε ευκολότερα. Μια από τις αιτίες της δυσκοιλιότητας είναι η αφυδάτωση, λέει η Dr. Vogler, οπότε το νερό, οι φυσικοί χυμοί και τα καθαρά υγρά, θα μας κρατήσουν ενυδατωμένους. Αντίθετα το αλκοόλ και τα ποτά που περιέχουν καφεΐνη ενισχύουν την πιθανότητα αφυδάτωσης. Φροντίζουμε λοιπόν να πίνουμε ακόμα περισσότερο νερό από ότι συνήθως, διότι και το ταξίδι από μόνο του μας αφυδατώνει.

Αποφεύγουμε να φάμε περισσότερες φυτικές ίνες

Τρόφιμα με πολλές φυτικές ίνες σε συνδυασμό με αφυδάτωση μπορούν να προκαλέσουν πρήξιμο και δυσκοιλιότητα. Είναι φυσικά σημαντικό να έχουμε μια διατροφή πλούσια σε φρούτα και λαχανικά, το να φάμε όμως περισσότερες φυτικές ίνες από το συνηθισμένο μας, δεν συνιστάται. Όπως λέει η γιατρός, καλό θα είναι να τρώμε μια δυο μερίδες λαχανικών την ημέρα στο ταξίδι μας όπως και μια δυο μερίδες φρούτων.

Αποφεύγουμε τρόφιμα που έχουν πολλά λιπαρά

Όπως είναι απόλυτα φυσικό, στις διακοπές μας θέλουμε να ξεδώσουμε και λιγάκι. Αν μπορούμε όμως, θα πρέπει να προσέξουμε και να μην το παρακάνουμε με ποσότητες ανθυγιεινών σνακ, πολλών γλυκών, επεξεργασμένων τροφών, τσίπς και παγωτού. Αυτά τα τρόφιμα μπορεί να κάνουν την δυσκοιλιότητά μας ακόμα χειρότερη. Η Dr. Vogler λέει ότι είναι φυσικό να μην τα καταφέρουμε να κρατήσουμε την πιο υγιεινή διατροφή στο ταξίδι μας. Μπορεί να χρειαστεί να φάμε στο πόδι περισσότερες φορές από το συνηθισμένο μας ή να φάμε περισσότερα τυποποιημένα τρόφιμα. Απλά καλό θα είναι να θυμόμαστε ότι αυτό μπορεί να μας προκαλέσει δυσκοιλιότητα.

Άσκηση και φυσική δραστηριότητα

Για να συνεχίσει το γαστρεντερικό μας σύστημα να λειτουργεί κανονικά, χρειάζεται να κρατάμε το σώμα μας σε κίνηση. Ιδιαίτερα αν περάσουμε αρκετές ώρες στο κάθισμα ενός μεταφορικού μέσου. Πρέπει να εξασφαλίσουμε λίγα διαλλείματα για να τεντώνουμε το σώμα μας, να περπατάμε, να κολυμπάμε ή να κινούμαστε γενικότερα.

Ξεκούραση

Η έλλειψη ύπνου ή κάποιων ωρών για ξεκούραση μπορεί να αποσυντονίσει τον οργανισμό μας και φυσικά και την ρουτίνα του εντέρου μας. Φροντίζουμε λοιπόν να ξεκουραζόμαστε επαρκώς.

Δεν πρέπει να αγνοούμε το τι μας ζητάει το σώμα

Αν το σώμα μας λέει ότι χρειάζεται να πάει στην τουαλέτα, δεν θα πρέπει να το αναβάλουμε επειδή δεν υπάρχει κοντά μας μια τουαλέτα που μας εμπνέει ή γιατί δεν θέλουμε να χαλάσουμε το πρόγραμμα της εκδρομής μας. Όπως λέει η Dr. Vogler, αν αγνοούμε τα σήματα του σώματος, είναι πιθανό να αντιμετωπίσουμε προβλήματα δυσκοιλιότητας

Οργανώνουμε έτσι το πρόγραμμα ώστε να ταιριάζει με την καθημερινή μας ρουτίνα

Αν είμαστε μαθημένοι να πηγαίνουμε στην τουαλέτα το πρωί για παράδειγμα, όπως ο περισσότερος κόσμος, τότε φροντίζουμε να έχουμε τον ανάλογο χρόνο ώστε να εξυπηρετηθεί αυτή μας η ανάγκη αβίαστα.

Αν δυσκολευόμαστε σε ένα ξένο μπάνιο, όπως αυτό του ξενοδοχείου για παράδειγμα, προσπαθούμε να κάνουμε την διαδικασία όσο πιο χαλαρωτική γίνεται. Διαβάζουμε κάτι στο κινητό μας, ακούμε ίσως λίγη χαλαρωτική μουσική με τα ακουστικά μας και δίνουμε στο έντερό μας τον χρόνο για να λειτουργήσει όπως συνήθως. “Αν όμως δεν τα καταφέρουμε στα πρώτα 10 λεπτά”, λέει η γιατρός, “τότε σηκωνόμαστε και ξαναπροσπαθούμε αργότερα.”

Χρησιμοποιούμε τα καθαρτικά σκευάσματα με σύνεση

Αν η καλή διατροφή και η άσκηση δεν μας βοηθούν στην διάρκεια του ταξιδιού μας, τότε δεν πειράζει να χρησιμοποιήσουμε ένα καθαρτικό. Απλά το κάνουμε με σύνεση και για μικρό χρονικό διάστημα, λέει η Dr. Vogler. Χρησιμοποιούμε κάτι ήπιο για να ανακουφιστούμε. Αν μάλιστα ξέρουμε με βεβαιότητα ότι θα αντιμετωπίσουμε δυσκοιλιότητα στο ταξίδι μας, τότε μπορούμε να ξεκινήσουμε να το παίρνουμε πριν την αναχώρηση μας και να το συνεχίσουμε για όσο καιρό θα λείψουμε. Δεν συνιστάται όμως να πάρουμε σκευάσματα με περισσότερες φυτικές ίνες όσο ταξιδεύουμε.

Καλό θα είναι να είμαστε προετοιμασμένοι για τέτοια προβλήματα με το έντερό μας όταν ταξιδεύουμε και να έχουμε μαζί μας τα σκευάσματα που ξέρουμε ότι μας βοηθάνε.

Η καλύτερη συμβουλή σύμφωνα με την Dr. Vogler είναι να τρώμε και να ασκούμαστε όπως και όταν βρισκόμαστε στο σπίτι μας. “Στα ταξίδια πρέπει να προσέχουμε την διατροφή και τις συνήθειες μας περισσότερο και όχι λιγότερο αν θέλουμε να περάσουμε καλά.”